Direktlänk till inlägg 13 april 2010
Handlingssystemet i dod 91
Har märkt att det kan vara lite krångligt att förstå handlingssystemet och har därför bestämt mig för att göra en liten lathund för att man skall kunna förstå detta bättre.
Det som ger handlingar i dod 91 är följande saker:
Grundhandlingar: Detta är handlingar som du erhåller från början, du kan ha mellan 1-3 grundhandlingar.
Grundhandlingar baseras på hur smidig du är:
Smidighet:
1-2: 1 Grundhandling
3-18: 2 Grundhandlingar
19+: 3 Grundhandlingar
Det finns också visa färdigheter och förmågor som ger extra grundhandlingar. Bärsärkagång ger en extra grundhandling. Likaså ger hjälteförmågan vilddjuret och Extra handling i krigarens särskilda förmågor tabell.
Grundhandlingar är fria handlingar, dvs att de är inte låsta för ett visst moment.
Låsta handlingar: Detta är handlingar som är låsta vid något form av moment eller föremål (exempel är vapen). Det kan vara att man har flera vapen eller är extra duktig på en vapenfärdighet.
Följande ger extra handlingar:
2 vapen: +1 handling
1 vapen samt sköld: +1 Handling
+10 mer än styrkekravet på vapnet: +1 Handling
21, 41, 61 osv i en vapenfärdighet: +1 handling
Dessa handlingar är låsta och kan bara användas till de moment/vapen som de är kopplade till.
Stridsrunda:
En stridsrunda består utav 3 stycken tillfällen som man kan fördela sina handlingar på, observera att om det går så måste man fördela en handling på varje tillfälle. En person som bara har 2 handlingar får inte agera på det tredje handlingstillfället.
Exempel 1: Burger Barbaren har har ett stort tvåhands svärd som han älskar att slåss med. Burger har 2 grundhandlingar. Han är också så stark att hans vapen räknas som lätt. Burger har därför 3 handlingar när det kommer till strid. Burger kan därför agera en gång under alla 3 handlingstillfällen.
Det finns personer som besitter så många handlingar att han/hon kan agera mer än en gång under ett handlingstillfälle. Alla handlingar som rp har som är fler än 3 kan användas när han/hon önskar det under stridsrundan. Man kan dock inte ha fler än 6 handlingar och man kan som mest använda 2 handlingar vid varje handlingstillfälle.
Exempel 2: Burger Barbaren har hamnat i en strid med några fulla alver som förolämpat hans husdjur Bongo (som är en björn). Burger har i grunden 3 handlingar men nu är han så arg att han går bärsärk (Bongo är ju Burgers favorit nalle). Burger har därför 4 handlingar till sitt förfogande och an väljer därför att agera en extra gång under handlingstillfälle 1 (med andra ord så slår han 2 gånger under första handlingstillfället).
Exempel 3: Burger Barbaren har under sina äventyr blivit en riktig hejare på att vifta med sitt tvåhandssvärd. Hans räknas som hjälte i färdigheten och erhåller därför 1 extra handling i strid med sitt vapen. När Burger går bärsärkagång så har han 5 handlingar att använda under striden. Burger väljer att använda 4 handlingar i de 2 första handlingstillfällena och 1 handling i det 3 handlingstillfället.
Exempel 4: Burger har tränat gympa och erhållit en smidighet på 19!! Detta innebär att Burger numera har 6 handlingar när han går bärsärkagång. Burger kan därför agera 2 gånger under varje handlingstillfälle. Akta er allihopa, Burger bråkar man inte med!!
Att sitta inne med fler handlingar (exempelvis 7-8 handlingar) behöver inte betyda att de är bortkastade. Man kan visserligen bara agera med 6 handlingar men det kan därför bli aktuellt att rollpersonen börjar fundera på att bära tunga rustningar.
Rustningar ger minus i handlingar om:
Man bär mer än 30 kg rustning: -1 H
Man bär mer än 60 kg rustning: -2 H osv
Man bär lager 3 rustningar kombinerat med en lager 1 eller 2 på bröstkorg/armar
En person som sitter med många handlingar kan därför plocka på sig mer rustning utan att behöva oroa sig för att få mindre handlingar i strid efter denna kan betala med sina överblivna handlingar.
Exempel 5: Burger Barbaren har fått 41 i tvåhandssvärd vilket ger honom hela 7 handlingar i strid när han går bärsärkagång. Eftersom Burger bara kan använda 6 av de 7 handlingarna så köper han en paradrustning (så att han utan risk kan brottas med Bongo). Paradrustningen är så tung att Birger förlorar 1 handling men det gör inget eftersom han då han ramlar ner från 7 till 6 handlingar och får fortfarande agera fullt ut i stridsrundan.
Det kostar 5 hp att slå ett slag på tabellen och man kan betala extra hp (max 15) för att få plus på slaget (+1 för varje extra hp man betalar). Slaget slåss med en T30. Mycket nöje 1: Total tidskänsla (Rollpersonen kan aldrig förlora tidspersp...
Med en lätt smekning med sin klohand började den gamla portalen att skina, först med ett svagt rött ljus som sakta men säkert växte i styrka. Till slut glödde kulan i starkt, perverst sken av rött färg som till synes fick alla andra färger i rummet a...
Det kostar 5 hp att slå ett slag på tabellen och man kan betala extra hp (max 15) för att få plus på slaget (+1 för varje extra hp man betalar). Slaget slåss med en T30. Mycket nöje 1: Total tidskänsla (Rollpersonen kan aldrig förlora tidspe...
Epic scenes Denna form av spelsätt kommer att komma in när det blir scener i spelet som är för häftiga för att hindras på en massa tärningsslag. Detta innebär att spelarna och spelledaren med intensiva och häftiga beskrivningar berättar vad...
Ljudet av en hammare mot glödvarm metall ekade ut över de vackra högländerna. Men efter många slag mot städet lät smeden hammarslagen tystna och sakta, ebbade de ut över kullarna. Kullarna som fortfarande visade tecken på att farbror frost inte rikti...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|||
12 |
13 | 14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
|||
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
|||
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||||
|